donderdag 1 september 2016

Handlettering: leuk voor volwassenen, maar nog véél leuker voor kinderen!

 
Handlettering. Je ziet het tegenwoordig overal. In magazines, op posters, op krijtborden, op kaarten….echt overal. Sierlijke letters, ontwerpen waar je vrolijk van wordt. Mooi!
Ook ik heb de stoute schoenen aangetrokken en mezelf leren handletteren. En wat is dat leuk om te doen, zeg! Ik gebruik het steeds meer,  bijvoorbeeld om kaartjes een personal touch te geven of een leuk briefje op te leuken.
Voor degenen die trouwens niet weten wat handlettering is, even een korte uitleg. Bij handlettering draait het vooral om letters tekenen in een eigen stijl. Stoer, romantisch, groot of klein, dik of dun. Je kunt helemaal zelf beslissen wat voor lettertype je maakt.

Je begint bij handlettering met potlood en een liniaal en natuurlijk papier. Je tekent de letters op het papier in een lettertype dat jij mooi vindt. Natuurlijk kun je ook je eigen lettertype ontwerpen. Het leukste aan handlettering vind ik om verschillende lettertypen te gebruiken. Lekker experimenteren, schetsen en daarna goed oefenen. Zo komt er écht iets prachtigs op papier!

Wanneer je helemaal tevreden bent met je ontwerp,  ga je aan de slag met fineliners. Met deze fineliners  - in verschillende diktes - teken je over de potloodlijnen heen. Als je klaar bent,  gum je de potloodlijnen weg. Kind kan de was doen!
Na flink wat te hebben geoefend op papier, is het tijd voor het grote werk! Labeltjes, kaarten, enveloppen…als je eenmaal de smaak te pakken hebt, is geen enkele papieren ondergrond meer veilig voor jouw handletteringskills.

In mijn Confetti op Tafel webshop heb ik een speciaal handletteringpakket in het assortiment. Leuk voor volwassenen, maar nog veel leuker voor de kinderen! Zo worden ze creatief uitgedaagd, leren ze ‘rustig’ en ‘netjes’ te werken en door het gebruik van de fineliners is het ook nog eens goed voor de motoriek. Wat wil je nog meer?
In het pakket zitten allemaal vrolijke kleuren papier, de allerbeste fineliners, een voorbeeld en natuurlijk een uitleg. Zo kun je samen met je zoon of dochter heerlijk handletteren. Gezellig toch?

Het handletteringpakket vind je hier


Hieronder zie je nog wat voorbeelden van wat ik heb gemaakt met handlettering. Ik ben nog niet zo heel lang bezig, dus ik ben nog niet helemaal tevreden over mijn ontwerpen. Maar ik heb er heel veel plezier in en dat is voor mij het allerbelangrijkste.
 


Nog een laatste tip!
Via Google en Pinterest kun je heel veel handlettering voorbeelden vinden ter inspiratie.Zelf heb ik ook het boek ‘Handlettering doe je zo’ van Karin Luttenbergwww.paperfuel.nl gekocht.
Een geweldig naslagwerk met duidelijke uitleg en erg mooie voorbeelden. Een aanrader dus!

Ik ben benieuwd of jij ook aan het handletteren gaat!
Heel veel handlettering plezier!
Annie
www.confettioptafel.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten